خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > اسلایدر 
اخبار > ارتقاء علمي دانشگاه از مقاله محوری به "پروژه محوری"


  چاپ        ارسال به دوست

در گفتگو با عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر مطرح شد؛

ارتقاء علمي دانشگاه از مقاله محوری به "پروژه محوری"

 

مونسان عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با اشاره به جایگاه کشور در مهندسی دریایی در سطح دنیا گفت:

بايد ساختاري را ارايه کرد که در کشور، معيار ارتقاء علمي از "مقاله محور" بودن به "پروژه محور" بودن تغيير يابد. تمرکز بيش از حد بر روي امتياز مقالات ژورنال در آيين­ نامه ارتقاء اعضاء هيات علمي باعث شده است که دانشمندان و مهندسين کشور ما تبديل به کارگران بي­ مزد کشورهاي پيشرفته شوند و ماحصل تلاش‌هاي علمي خود را به‌صورت مقاله ارايه کنند به‌جاي اينکه اين تحقيقات و انرژی به سوي رفع نيازهاي واقعي کشور سوق داده شوند. در واقع اشکال اصلي کار به آيين ­نامه ارتقاء برمي گردد. در صفحه 18 گزارش نقشه راه نشان داده شده که ايران در توليد مقالات دريايي در رتبه 6 دنيا قرار دارد درحالي‌که عملا ما در صنايع دريايي و کشتي سازي دنيا نقشي نداريم، پس اين نشان مي­ دهد تحقيقات ما به‌جاي هدايت شدن به‌سمت نيازهاي واقعي و صنعتي به‌سمت "مقاله بازي" هدايت شده است.

وی با تاکید بر لزوم بازبینی سیلابس های درسی دانشگاهی افزود: تا وقتي عنوان دروس و محتواي دروس دانشگاهي اصلاح نشود نمي­ توان به عملي شدن نقشه راه و آينده اين مسير چندان اميدوار بود. سيلابس درسي دروس تخصصي رشته مهندسي دريايي، قديمي و بعضا نامفهوم است. سيلابس ­هاي تعريف شده مربوط به حدود 25 سال پيش و عموما توسط ناخداهاي نيروي دريايي ارتش و کشتيراني نوشته شده­ اند که باید بازنگری شده و دروس تخصصي و کاربردي ­تر به رشته مهندسي دريايي باتوجه به نيازهاي روز و پيشرفت‌هاي اين رشته در دنيا افزوده گردد. هم اکنون به تعداد کافي اساتيد باتجربه داراي دکتراي مهندسي دريايي در کشور وجود دارد که بتوانند سیلابس ­ها را بازنگری کنند. الزاما بايد با توجه به پيشرفت سريع علم و فناوري در حوزه ­هاي مختلف، سيلابس درسي رشته­ هاي مهندسي هر 10 سال يک بار مورد بازبيني قرار گيرند. براي چنين امري بايد يک دستور العمل و الزام براي وزارت علوم تعيين نمود.

مونسان با اشاره به اهمیت منابع و نیروی انسانی در کشور اضافه کرد: اختصاص سهميه کنکور خاص براي استان‌هاي ساحلي اهميت خاصي دارد و دبيرستان‌هاي نمونه و رتبه هاي برتر شهرهاي ساحلي بايد براي حضور در رشته­ هاي دريايي ترغيب شوند. يکي از معضلات جدي امروز صنايع دريايي ما اين است که نمي ­توانيم نيروهاي باتجربه را در جنوب کشور نگه داريم. غيربومي بودن متخصصان و مهندسان دريايي در کنار آب و هواي خاص مناطق جنوبي، باعث فراري بودن آن‌ها از اين مناطق و هدر رفتن منابع انساني متخصص شده است. به‌طور مثال از صدها نيروي باتجربه که در کار ساخت کشتي­ هاي اقيانوس­ پيما کانتينربر و نفتکش حضور داشتند و براي دوره آموزشي به کشورهاي ديگر هم اعزام شده بودند امروزه تقريبا کسي در بندرعباس و بوشهر باقي نمانده است. اين يعني اتلاف سرمايه ملي، هدر رفتن زمان و دانش. اين معضل، فقط يک راه حل دارد و آن هم اين است که قوانين لازم براي حضور بيشتر دانشجويان بومي شهرهای ساحلي را در رشته هاي مهندسي دريايي فراهم کنيم و اصلاح سهميه کنکور در دفترچه­ هاي کنکور لحاظ شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اشاره کرد: يکي از بازوان توانمند اجرايي شدن نقشه راه دريايي، برنامه ­ريزي براي توسعه هدفمند هنرستان‌هاي دريايي در مناطق ساحلي ايران باشد و يکي از راهکارهاي ايجاد اشتغال مولد در اين مناطق باشد. اين هنرستان‌ها بايد داراي امکانات تخصصي و کارگاه­ هاي مناسب باشند و گواهينامه­ هاي لازم را ارائه کنند.


٠٩:٤٨ - 1396/10/17    /    شماره : ٣٠٤٧٣    /    تعداد نمایش : ٨٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir