خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > اسلایدر 
اخبار > کلید طلایی برای توسعه‌­ی پایدار علوم دریایی، ورود به حوزه‌­های بین رشته‌­ای است


  چاپ        ارسال به دوست

دانشجوی نمونه دریایی کشور در سال 96 عنوان کرد؛

کلید طلایی برای توسعه‌­ی پایدار علوم دریایی، ورود به حوزه‌­های بین رشته‌­ای است

 

دانشجوی نمونه دریایی کشور در سال 96 درباره انتشار کتاب «فناوری نانو در صنایع دریایی» بیان کرد: اخیرا کتابی در حوزه‌­ی فناوری نانو در صنایع دریایی با همراهی استاد دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر نگارش کرده‌­ام که امیدوارم رهگشای افق­‌های تازه‌­ای در زمینه‌­ی علوم و فناوری­‌های نوین دریایی باشد.

هاشم نوروزی در ادامه افزود: جرقه‌­ی اولیه برای نگارش این کتاب در زمانیکه در تابستان مابین ترم دوم و سوم مقطع دکتری، برای گذراندن دوره­‌ی آموزشی سربازی رفته بودم، در ذهنم شکل گرفت.  در آموزشی سربازی نخبگان، طیف وسیعی از نخبگان رشته‌­های مختلف در کنار هم جمع می‌­شوند و این قبیل دوره‌­ها بستر مناسبی جهت شکل گرفتن افق‌­های تازه­ای در ذهن افراد را فراهم می­‌سازد.

نوروزی با بیان این که امروزه کلید طلایی برای رشد و توسعه‌­ی پایدار در هر دانشی، تنها ورود به حوزه‌­های بین رشته‌­ای است، خاطرنشان کرد: به کسانی که قصد ورود به زمینه‌­ی تالیف و نگارش متون علمی را دارند پیشنهاد می‌کنم که در کنار کتاب­‌هایی که تخصصی و منحصرا در حوزه‌­ی دریایی هستند، به سمت حوزه‌­های بین رشته‌­ای نیز بروند تا امکان بسترسازی مناسب برای محققین و دانشجویان در حوزه‌­های جدید و افق‌­های نوین آینده نیز فراهم آید.

دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در خصوص مشکلات کار در فضای آکادمیک دانشگاه گفت: متاسفانه چیزی تحت عنوان کار­گروهی که به عنوان یک اصل نهادینه‌­شده در تمامی موسسات و فضاهای آکادمیک کشورهای توسعه‌­یافته قلمداد می‌­شود، در فضای آکادمیک دانشگاه دیده نمی‌­شود که این امر سبب جمود و سردی فضای پژوهشی دانشگاه شده‌است.

هاشم نورورزی اضافه کرد: از سویی ­دیگر، یکی از کلیدهای اساسی جهت کار در فضاهای آکادمیک، ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه و تعریف خرد و کلان پروژه‌­هایی است که تمامی اساتید و دانشجویان را با خود همراه سازد اما به هر حال امروزه دانشجویان در پارادایم نا امیدکننده‌ای از لحاظ کار گروهی و عدم مشارکت دادن آن‌ها در پروژه­‌های صنعتی و پژوهشی به سر می‌­برند.

وی در مورد مهم‌ترین معضلاتی که باعث تفاوت کار در ایران نسبت به کشور‌های خارجی می شود، اظهار کرد: مهم‌­ترین معضلات را می‌­توان عدم فضای کسب کار با امنیت شغلی مناسب، عدم تعریف جایگاه شغلی مناسب با تخصص فرد، وجود ارتباطات تعریف نشده­‌ی بسیار در تمامی حوزه‌­ها و صد البته قانون‌­های نانوشته‌­ی فرا روی شرکت‌­های نوپا و بسیاری موارد دیگر را نام برد.

دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: اگر تعارف را با خودمان کنار بگذاریم، می­‌توان به این نکته رسید که اگر برای خود علم، دنبال علم و جایگاه مقدس آن باشیم، راه ­های رسیدن به این مهم، محقق می‌­شود و بستر مناسب برای رشد و بهبود سطح علمی‌­مان خود به خود فراهم می­آید. اما متاسفانه از یک ­سو نگاه مدرک گرایانه‌­ی امروزه حاکم بر جامعه ما که تیر آن دانشجویان دانشگاه‌­های تراز اولی نظیر امیرکبیر را نیز مورد هدف قرار گرفته است و از سویی ­دیگر، فضای اقتصادی ناامید کننده امروزه جامعه ما، انگیزه‌­های لازم برای دانشجویان جهت علم اندوزی واقعی را از بین برده است.

نوروزی با بیان راه‌هایی در راستای بهبود سطح علمی دانشجویان تصریح کرد: برقراری ارتباط با دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تکمیل مطالعه‌­ی دقیق و ژرف متون علمی تدریس شده در کلاس با رجوع به کتب لاتین جدید التالیف، ایجاد ارتباط مابین آنچه که تحصیل می‌­کنند با دنیای واقعی و صنعت و دوری از بسیاری از حواشی دانشگاه از جمله راهکارهایی در راستای بهبود سطحی علمی دانشجویان است.

 


١١:٤٩ - 1397/03/22    /    شماره : ٣٥٠٤٣    /    تعداد نمایش : ٣٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir