خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > اسلایدر 
اخبار > اصلاح برنامه‌ی آموزشی رشته‌ مهندسی دریا ضرورتی انکارناپذیر


  چاپ        ارسال به دوست

اصلاح برنامه‌ی آموزشی رشته‌ مهندسی دریا ضرورتی انکارناپذیر

 

یک فعال حوزه‌ی دریایی، با اشاره به مزیت‌ها و فرصت‌ها و پتانسیل‌های دریایی کشورمان، گفت: کشورمان با داشتن حدود 5800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب و قرار گرفتن در مجاورت آبراه های استراتژیک و ژئوپلیتیک جهان یک کشور دریایی محسوب می شود که توجه به توسعه‌ و رشد صنایع مختلف این حوزه می‌تواند علاوه بر اشتغال زایی و درآمدزایی برای جوانان و مردم سواحل و کشور در درازمدت می‌تواند با توجه به مزایا و پتانسیل‌های آن خود می‌تواند زمینه‌ساز و بستر توسعه ملی قرار گیرد و کشور را از نفت محوری به سمت توسعه دریا محور سوق دهد.

وی با اشاره به رشته تحصیلی خود اضافه کرد: رشته کشتی سازی در سال 1376 با هدف تامین 1000 نفر فارغ‌التحصیل تاسیس شد که در سال 1394 با یک تغییر جزئی و تغییر نام رشته به نام "مهندسی دریا" در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

محمدی عنوان کرد: نکته اینجا است که در طی این سالیان، دانشکده‌ مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر که عنوان نخستین دانشکده‌ مهندسی دریا در کشور را نیز یدک می‌کشد خود به تنهایی بیش از 1000 دانش‌آموخته در این رشته داشته است. این درحالیست که در برنامه‌آموزشی مصوب وزارت علوم برای کل دانشگاه‌ها فقط 1000 نفر نیاز بوده که جذب غیر منطقی دانشجویان قطعا یکی از عوامل بیکاری انبوه دانش‌آموختگان این رشته است.

  این فعال دانشجویی با اشاره به مزیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار دریا گفت: شکی در این نیست که مهندسی دریا طیف بزرگی از شغل‌ها را در برمی‌گیرد. بیش از 70 درصد سطح کره ‎ زمین را آب پوشانده است. البته زیر دریاها را نیز نباید از یاد ببریم. وی ادامه داد: روند افزایش جمعیت جهان و در پی آن تامین انرژی و منابع مورد نیاز، ما انسان‌ها را ناگزیر به سوی استفاده از دریاها سوق خواهد داد و این یعنی قطعا آینده آبی است. کشور مان نیز با داشتن مرزهای طویل آبی یک کشور دریایی محسوب می‌شود. و این یعنی باز یک فرصت بی‌نظیر برای استفاده‌ی ما است که نباید نادیده گرفته شده و هدر برود.

  محمدی  اظهار کرد: اصلاح برنامه‌ی آموزشی رشته‌ مهندسی دریا ضرورتی انکارناپذیر جهت بقا و ادامه حیات و سپس رشد و توسعه و پیشرفت این رشته  و در نهایت از استفاده از پتانسیل‌های دریا است .

وی ادامه داد: اصلاح برنامه‌ آموزشی رشته قطعا تخصص و تجربه خود را می‌طلبد که از عهده او  حال حاضر خارج است اما به عنوان یک دانشجو می‌تواند پیشنهاد خود را مطرح کند.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به مواردی که  گفته شد به نظر نگارنده یکی از مهم‌ترین دروسی که باید به برنامه آموزشی این رشته اضافه شود که خود می‌تواند منجر به تحول این رشته و تغییر اساسی برنامه‌ آموزشی شود واحد درسی "کسب‌وکارهای دریایی" است که حتی می‌توان به دیگر رشته‌ها مانند "اقیانوس‌شناسی"، "حمل‌ونقل دریایی"، "شیلات" و دیگر رشته‌های مربوطه اضافه شود.

وی اضافه کرد: این درس یکی از مهم‌ترین دروس مهندسی برای ایجاد خودباوری در دانشجویان است که برای نخستین بار، برای شروع کسب‌وکار وارد دروس دانشگاهی می‌شود.

این فعال حوزه دریا اظهار کرد: سر فصل و محتویات دروس می‌تواند موارد پیشنهادی همچون  آشنایی با روند شروع کسب‌وکار دریایی و استارت‌آپ‌ها،  ایده‌پردازی و ایده‌پروری،  ارزیابی ایده،  ارزیابی محصول،  ارزیابی بازار   روش‌های تامین مالی،   نحوه ثبت شرکت و انواع شرکت‌ها،   شرکت‌های دانش‌بنیان، قوانین حقوقی تجارت و ماکلیت معنوی و   معرفی مهم‌ترین سازمان‌های مرتبط با کسب‌وکار دریایی و حوزه‌ کاری آن‌ها باشد.

محمدی با اشاره به وضعیت علمی و پژوهشی ایران در حوزه‌ی دریا گفت: بر طبق آمارنامه دریایی ایران چاپ 1396،خوشبختانه کشور ایران در سال‌های اخیر از نظر تولیدات علمی در زمینه مهندسی دریا رشد قابل ملاحظه ای داشته است و در خاورمیانه رتبه 1 و در جهان از رتبه 6 برخوردار است و سومین کشور تولیدکننده مهندس دریا از حیث تعداد است که بسی جای تقدیر دارد.

وی اضافه کرد: اما تولید صرف مقالات علمی نشان دهنده رشد و توسعه فناوری در کشور نیست، زیرا نتایج تحقیقات علمی باید در جامعه به‌صورت محصول و دستاورد فنی مورد استفاده قرار گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: با بررسی اجمالی و کیفی وضعیت دانشگاه‌های کشور (نه تنها در رشته مهندسی دریا بلکه در سایر رشته‌ها هم) می‌توان به راحتی دریافت که اکثر مقالات صرفا جنبه پژوهشی داشته و درصد کمی از آنها تبدیل به فناوری و محصول شده است.

وی تصریح کرد: کاملا آشکار است که از نظر صنعتی و تولیدات فناوری و صنایع دانش‌بنیان متاسفانه آن طور که شایسته بوده عمل نکرده‌ایم و صنایع دریایی ما با مشکلات بسیاری هم‌اکنون مواجه هستند و از سویی تاکنون حدود 40 شرکت دانش بنیان مرتبط با دریا به ثبت رسیده است که البته با توجه به نوپا بودن و عمر کم این رشته، برای شروع خوب است.

این فعال دانشجویی با اشاره به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع اصلاح برنامه درسی بیان کرد: همان طور که گفته شد اصلاح برنامه‌ آموزشی و گنجاندن درس "کسب و کارهای دریایی" در دراز مدت می‌تواند بسیار تاثیر گذار بوده و اثر خود را نشان دهد. لذا این اقدام (گنجاندن درس کسب و کارهای دریایی) می‌تواند با پیگیری و حمایت ستاد" توسعه‌ فناوری‌ها و صنایع دانش‌بنیان دریایی" معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که انصافا با وجود عمر کوتاهی که از تشکیل آن می‌گذرد بسیار خوب عمل کرده و در بین سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی بسیار پویا و موثر بوده و با همکاری کمیته علوم و فنون دریا‌ی وزارت علوم صورت پذیرد.

وی در پایان اظهار کرد: نبود این واحد درسی در برنامه‌ آموزشی کاملا محسوس است. در حالی که سالانه بر تعداد فارغ التحصیلان دریایی اضافه و معضلی جدی به نام اشتغال هم برای دولت و هم برای شخص ایجاد می‌شود، امید است با وارد کردن این واحد درسی و نگاه به تجاری‌سازی علم و تبدیل علم دانشگاه به محصول و روی آوردن به سمت صنایع دانش بنیان معضل اشتغال بر طرف شود.



٠٨:٢٢ - 1397/04/11    /    شماره : ٣٥٥٨٠    /    تعداد نمایش : ٤١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir