خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
[فراموشی کلمه عبور]
صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو اخبار داخل منو برگه ای 
اخبار > پوشش‌ها و رنگ‌ها از محورهای 44 گانه نقشه راه فناوری دریایی ایران معرفی شد


  چاپ        ارسال به دوست

در پنجمین شماره از خبرنامه فناوری‌های دریایی؛

پوشش‌ها و رنگ‌ها از محورهای 44 گانه نقشه راه فناوری دریایی ایران معرفی شد

در شماره پنجم از خبرنامه فناوری‌های دریایی محور "پوشش‌ها و رنگ‌ها" به‌عنوان یکی از محورهای 44 گانه نقشه راه فناوری دریایی ایران معرفی‌شده است و  انواع پوشش‌ها و رنگ‌های دریایی، کاربردها و ویژگی‌های هرکدام و همچنین درخت فناوری در محور مذکور ارائه‌شده است.
ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، باهدف شناسایی و معرفی فناوری‌های نو در حوزه‌های مختلف دریایی اقدام به انتشار خبرنامه فناوری‌های دریا محور کرده است که تاکنون موفق به انتشار 5 شماره از آن شده است که در آخرین شماره از آن ضمن  پرداختن به کاربردها و ویژگی‌های پوشش‌ها و رنگ‌ها در صنایع دریایی آن را به‌عنوان بخشی از محورهای 44 گانه نقشه راه فناوری دریایی ایران معرفی کرده است. 
امیرحسین صفر قلی دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی معاونت علمی با تأکید بر اهمیت محور پوشش‌ها و رنگ‌ها در صنایع دریایی بیان کرد: رشد انواع مختلفی از ارگانیسم‌های دریایی نظیر باکتری، دیاتم، تک یاخته و جلبک بر روی بدنه کشتی، بویه، تجهیزات سونار و بدنه زیردریایی‌ها، خزه دریایی نامیده می‌شوند. یک کشتی با پوشش کامل خزه، ممکن است تا 40 درصد سوخت بیشتری مصرف کند. 
وی افزود: شروع تشکیل این ارگانیسم‌ها تنها به یک ساعت زمان نیاز دارد. ارگانیسم هایی که به بدنه کشتی متصل می شوند، درگ اصطحکاکی را افزایش می دهند و به همین جهت قدرت و سوخت موردنیاز برای حرکت کشتی در یک سرعت مشخص بیشتر می-شود.  بر همین اساس انواع پوشش‌ها و رنگ‌های دریایی به‌منظور جلوگیری از خوردگی بدنه شناورها تولید و مورداستفاده قرار می‌گیرند.  
بررسی کاربرد سازه‌های کامپوزیتی در زیردریایی
صفر قلی بابیان اینکه بررسی کاربرد سازه‌های کامپوزیتی در پنجمین شماره از خبرنامه فناوری‌های دریایی بررسی‌شده است گفت: حدود 50 سال است که نیروی دریایی برخی از کشورها در زیردریایی‌های خود از سازه‌های کامپوزیتی گوناگونی استفاده می‌کنند. بخش عقبی برج دیده‌بانی، اولین سازه‌ای بود که با استفاده از کامپوزیت‌ها تولید و در زیردریایی‌ها مورداستفاده قرار گرفت. در سال 1953 میلادی، نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار برج فرماندهی زیردریایی گاپی را با استفاده از پلاستیک تقویت‌شده با الیاف شیشه تولید کرد. 
وی افزود: هدف از این اقدام این بود که عملکرد برج فرماندهی تمام کامپوزیتی با نمونه آلیاژ آلومینیوم رایج در آن دوره، مقایسه و بهترین آن‌ها در زیردریایی گاپی مورداستفاده قرار گیرد. افزایش استفاده از کامپوزیت‌ها و کاربردهای متنوع آن در صنایع دریایی موجب شد تا در این شماره به تاریخچه‌ای از کاربرد سازه‌های کامپوزیتی در زیردریایی و معرفی فناوری‌های مرتبط پرداخته شود. 
دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی معاونت علمی،گفت:  برداشت از ذخایر دریایی و صید بی‌رویه از منابع ازیک‌طرف و افزایش جمعیت و تقاضای جوامع جهانی برای منابع دریایی از طرف دیگر، سبب شده كه جامعه جهاني براي حفظ و تأمین محصولات دريايي موردنیاز برنامه مدوني در جهت توليد پايدار از منابع دريايي با زیرساخت صنايع دريايي و شيلات در دستور كار قرار دهند. این امر متخصصين علوم آبزی‌پروری را بر آن داشت تا پرورش گونه‌های آبزي را به محيط محصوري در دريا انتقال داده و گستره توليد پايدار از منابع دريايي را در برنامه قرار دهند.  
وی در پایان افزود: يكي از راه‌هایی كه در توسعه مناطق ساحلي دريا و افزايش توليد و بهره‌برداری از آبزيان مؤثر است، ايجاد زیستگاه‌های مصنوعي دريايي است. در این شماره سعی شده ضمن تاکید بر نقش قفس ماهی‌ها در حفظ منابع دریایی، انواع قفس‌های پرورش ماهی در دریا، کاربردهای هرکدام و همچنین جدیدترین فناوری‌ها در این حوزه معرفی شوند.


١٣:٤٤ - 1396/01/21    /    شماره : ٢٢٧٦٧    /    تعداد نمایش : ٦٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir