خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو اخبار داخل منو برگه ای 
اخبار > اقتصاد دریایی یک تجارت بین المللی است


  چاپ        ارسال به دوست

معاون مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد؛

اقتصاد دریایی یک تجارت بین المللی است


هر چند مزایای صنایع دریایی در ایران فراوان است، اما باید در نظر داشت که اقتصاد دریایی یک تجارت بین‌المللی است و عدم تعامل مناسب با کشورهای دیگر به معنای اثرات منفی جدی در این تجارت جهانی پرسود و دیرینه خواهد شد.
از قرن‌ها پیش تاکنون، مجاورت با دریاها و رودخانه‌های بزرگ به دلیل وجود آب برای زندگی و کشاورزی و همچنین ایجاد امکان تجارت و تأمین مایحتاج یکی از نکات برتری سرزمین‌ها بر هم بوده است. ایران نیز با سواحل طولانی در جوار دریاهای بزرگ در شمال و جنوب، از لحاظ جغرافیایی دارای یک موقعیت ویژه تجاری است. نباید فراموش کرد که اقتصاد دریایی از اهمیت بین‌المللی برخوردار است و به طور حتم کم‌کاری در این حوزه تبعات زیادی را در بردارد، همچنین کشورهای فقیر دیگری هستند که موقعیت دریاهای اطراف آن‌ها از لحاظ جغرافیایی، نسبت به ایران برتری به مراتب بالاتری دارد.

مجتبی برجسته معاون اولین مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی کشور، با اشاره به چالش‌های پیش روی این صنعت اظهار کرد: هر چند مزایای صنایع دریایی در ایران فراوان است، اما غفلت و کوتاهی و عدم تعامل با کشورهای دیگر اثرات بدی را در تجارت جهانی بر جای خواهد گذاشت. 
معاون اولین مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی کشور،  در خصوص مزیت‌ها و فرصت‌های کشور در حوزه دریا گفت: مزیت‌های کشور در حوزه دریا بی‌شمارند که شاید بتوان مهم‌ترین آن‌ها را شامل موارد وجود میادین عظیم نفت و گاز در دریاهای شمالی و جنوبی، ظرفیت‌های بسیار بزرگ در حوزه صنایع شیلات، سواحلی زیبا در شمال و جنوب کشور با قابلیت فوق‌العاده برای ایجاد و رونق صنعت سودآور توریسم دریایی، تولید برق و آب شیرین از انرژِی‌های تجدیدپذیر دریایی (محدود به برخی نقاط خاص)، وجود قشر تحصیل‌کرده و نیروی کار ارزان برای توسعه صنایع کشتی‌سازی، همجواری با کشورهای مختلف دریاهای کشور به منظور تأمین نیازهای این کشورها، حمل‌ونقل کالا و مسافر به کشورهای حاشیه آب‌های شمالی و جنوبی دانست.

توسعه فناوری‌های دریایی ضرورت دارد

این فعال حوزه دانش بنیان در مورد اهمیت و ضرورت توسعه فناوری‌های دریایی عنوان کرد: قاعدتاً توسعه فناوری‌های مختلف، معطوف به تولید بازارهای مرتبط با آن فناوری‌ها و ایجاد گردش مالی در کشور است. این مطلب حتی در مورد صنایع پیشرفته نظامی نیز صادق است.
وی اضافه کرد: شرایطی را فرض کنید که توسعه فناوری متناسب با پشتوانه‌های اقتصادی موردنیاز آن نیست. این شرایطی است که کشور در صنایع دریایی با آن روبرو است. 
معاون اولین مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی  با اشاره به شاخص‌های فناوری صنایع دریایی بیان کرد: در مورد تحصیلات آکادمیک که یکی از الزامات توسعه هر فناوری است، ایران دارای دانشگاه‌های متعدد دریایی با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان فراوان در این زمینه و حجم تولید مقالات بسیار بالا است به گونه‌ای که توانسته است ایران را به یکی از کشورهای برتر در این زمینه تبدیل کند. اما متاسفانه تولید مقالاتی بدون کاربرد صنعتی در داخل کشور و حتی بعضاً در خارج کشور، هدفمند نبودن تولید مقالات و تحقیقات انجام‌گرفته، وجود ضعف جدی در تعریف پایان‌نامه‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی، همگی باعث شده است که توسعه فناوری در این عرصه بدون پشتوانه صنعتی لازم و عملاً بیهوده باشد.
وی در ادامه افزود: این مطلب در مورد صنایع دریایی داخلی نیز صادق است. تقریباً هر زیرساختی که برای ساخت انواع شناورهای سبک و سنگین از هر جنس و هر کاربردی در کشور وجود دارد. جالب است که بسیاری از این تجهیزات نیز از به‌روزترین تجهیزات بین‌المللی در این صنعت هستند. اما توسعه این صنایع نیز ازعدم توجه به زیرساخت‌های نرم افزاری لازم رنج می‌برد. این مطلب را می‌توان به راحتی از مقایسه ظرفیت کاری و واقعی کارخانجات کشتی‌سازی با ظرفیت اسمی آن‌ها پی برد. 
برجسته خاطرنشان کرد: فناوری صنایع دریایی در کشور به‌اندازه رفع نیازهای داخلی کشور و حتی فراتر از آن، توسعه پیداکرده است. ولی هیچگاه توسعه فناوری بدون ایجاد پشتوانه‌های اقتصادی مناسب، نخواهد توانست  تأثیر به خصوصی در اقتصاد کشور داشته باشد. 


١٣:١٣ - 1397/03/01    /    شماره : ٣٤٤٤٩    /    تعداد نمایش : ٤٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir