خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو اخبار داخل منو برگه ای 
اخبار > گزارشی از برگزاری ایده بازار دریایی هرمزگان


  چاپ        ارسال به دوست

گزارشی از برگزاری ایده بازار دریایی هرمزگان

مسابقه ایده بازار دریایی توسط مرکز رشد دانشگاه هرمزگان با همکاری ستاد توسعه فناوري و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوري ریاست جمهوري و پارک علم و فناوری استان هرمزگان با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هرمزگان، مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه، هرمزگان رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی، مسئولان پارک علم و فناوری استان، نماینده ستاد توسعه فناوري و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوري ریاست جمهوري و جمعی از استادان، دانشجویان و علاقه مندان در دانشگاه هرمزگان برگزار شد.

دبیر این مسابقات در خصوص روند برگزاری مسابقه ایده بازار دریایی در دانشگاه هرمزگان و همچنین برنامه های آتی مرکز رشد و چگونگی استمرار این مسابقات گفت: در مسابقه ایده بازار دریایی،  نزدیک به ۳۰ ایده دریافت شد که از این میان ۲۱ ایده با رأی داوران به مرحله نهایی راه یافتند.

محمدعلی میرزایی اضافه کرد: این مسابقه در دو مرحله برگزار شد که در مرحله نخست ایده پردازان ایده‌های خود را ارائه کردند و پس از داوری و انتخاب ۹ ایده اولیه توسط داوران مرحله دوم مسابقه برگزار شد و ایده پردازان در این مرحله ایده‌های خود را به همراه پرسش و پاسخ ارائه کردند و نهایتاً ۳ ایده برتر از بین ۹ ایده توسط داوران معرفی شد.

مدیر مرکز رشد دانشگاه هرمزگان در خصوص ایده‌های برگزیده این مسابقه تصریح کرد: ایده‌های برتر شامل ماسک صورت ژلاتین دریایی با قابلیت لیفتینگ پوست، ایده ید دریایی نمک " طعام ید دار " همچنین استفاده از متابولیت های ثانویه خیار دریایی برای تهیه مواد آنتی فولینگ دوستدار محیط زیست به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.

رتبه اول این ایده بازار در خصوص ایده خود گفت: : این ایده در ارتباط با تولید ماسک صورت ژلاتین دریایی با قابلیت لیفتینگ پوست می باشد که در حال حاضر در مرحله تولید نیمه صنعتی بوده و با حمایت مرکز رشد هرمزگان به زودی وارد فاز صنعتی و تجاری می شود.

عدم دسترسی کامل به منابع مالی و تجهیزات آزمایشگاهی موردنیاز از جمله مشکلات مهم عرصه ایده‌پردازی است

نورا برزکار با اشاره به کسب رتبه‌های برتر خود در مسابقات ایده بازار دریایی در سطح استان و کشور عنوان کرد: در حال حاضر 2 ایده را در زمینه محصولات آرایشی -دریایی و دارو- دریا در مالکیت فکری به دلیل نوآوری به ثبت رسانده ام.

دانشجوی دکتری زیست شناسی دریا در خصوص مزایای ایده خود اظهار کرد: علاوه بر ارزآوری داخلی سبب خودکفایی کشور از لحاظ تولید محصولات آرایشی از منابع ایمن دریا می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به قیمت تمام شده و مقایسه با محصولات خارجی (ماسک صورت ژلاتین خوکی و گاوی) به نظر می رسد که این محصول ایمن دریایی می تواند رقیب محصولات خارجی خطر آفرین گردد.

برزکار در خصوص مشکلات و چالش‌های ایده‌پردازی تصریح کرد: عدم دسترسی کامل به منابع مالی و تجهیزات آزمایشگاهی موردنیاز از جمله مشکلات مهم در این عرصه است.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان درباره نقش برگزاری این ایده بازارها در توسعه فناوری‌های دریایی گفت: وجود این ایده بازارها علاوه برآشنایی با بخش خصوصی در جهت جذب سرمایه گذار و آشنایی با فرایند تولید محصول از طریق ایجاد شرکت دانش بنیان علاوه بر ترویج این ایده در مجامع داخلی و خارجی نقش به سزایی در اشتغالزایی دارد.

وی در ادامه افزود: شایان ذکر است که برگزاری مسابقات ایده بازار در حوزه استانی می تواند موجب ایجاد انگیزه و ترغیب ایده پردازان برای رشد و پرورش ایده‌های نوآورانه در جهت اشتغالزایی و تولید محصول با ارزش افزوده بیشتر می گردد.

برزکار در پایان با تاکید بر لزوم ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در راستای کارآفرینی و اشتغال خاطرنشان کرد: می توان با استفاده از علوم مرتبط که در دانشگاهها بهینه می شوند، نسبت به انتقال دانش فنی از دانشگاه به بخش صنعتی و اشتغالزایی در قالب کارآفرینی و نوآوری در صنعت و ایجاد ارزش افزوده به مواد خام جانوری دریایی موجود در کشور قدم های شایانی برداشته شود.

ایده بازارها فرصت و انگیزه خوبی است تا دانشجویان که کمتر ایده‌های خود را مطرح کنند

برگزیده ایده دوم این ایده بازار گفت: این ایده در خصوص تولید نمک خوراکی از جلبک‌های دریایی بود که علاوه بر داشتن یُد، مضرات نمک طعام (Nacl) را هم ندارد.

مریم کوکبی افزود: این ایده در حال حاضر در مرحله مطالعات اولیه است و قصد اجرای آن را داریم.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان در خصوص مزایای ایده خود تصریح کرد: مزایای آن از لحاظ کمک به بهداشت و سلامت عمومی بسیار قابل‌توجه است. این طرح در صورت موفقیت، نوعی نمک گیاهی با منشأ دریایی تولید می‌کند که علاوه بر ایجاد طعم شوری، به‌طور طبیعی دارای مقادیر کافی ید و مواد معدنی و مقادیر کمتری سدیم است.

کوکبی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون که یکی از دلایل آن مصرف زیاد نمک‌های سدیم است و با در نظر گرفتن اینکه امروزه تمایل به استفاده از ترکیبات طبیعی افزایش‌یافته است، این محصول می‌تواند موردتوجه مصرف‌کنندگان و متخصصین تغذیه قرار گیرد.

وی در خصوص چالش‌ها و مشکلات ایده‌پردازی اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلات به نظرم موانعی است که برای عملیاتی کردن ایده‌ها وجود دارد. از محدودیت‌های مالی گرفته تا کمبود امکانات آزمایشگاهی و پیچیدگی‌های اداری و قانونی. معمولاً خیلی از طرح‌ها در همان ابتدا یا نیمه راه به یکی این دلایل متوقف می‌شوند و یا چون نمی‌توانند در سطح خوبی اجرا شوند بلااستفاده می‌مانند.

کوکبی درباره نقش برگزاری چنین ایده‌بازارها و مسابقات ایده‌پردازی در جهت توسعه فناوری عنوان کرد: چنین جشنواره‌ها و مسابقات فرصت و انگیزه خوبی است تا محققین به‌خصوص دانشجویان که کمتر با مراکز اجرایی در ارتباط هستند ایده‌های خود را مطرح کنند.

وی در ادامه افزود: هرچند ممکن است برخی از این ایده‌ها فقط روی کاغذ باقی بمانند اما این امیدواری وجود دارد که افراد شرکت‌کننده به‌خصوص کسانی که انتخاب می‌شوند به عملیاتی کردن طرح خود ترغیب شوند یا از این طریق با کانال‌هایی آشنا شوند که بتواند به آن‌ها در این زمینه کمک کند.

دانشجوی دکتری زیست‌شناسی دریا با تاکید بر ترغیب دانشجویان و اساتید از مقاله محوری به سمت ایده‌پردازی، کارآفرینی و تحقیقات کاربردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از امتیازاتی که دانشگاهیان برای پذیرش، ارتقا و .. به آن استناد می‌کنند تعداد مقالات فرد است. یعنی اگر یک فرد 20 مقاله چاپ کرده باشد از کسی که 5 مقاله چاپ کرده امتیاز به‌مراتب بالاتری دارد که همین مسئله باعث شده تا اغلب دانشجویان و اساتید وقت و انرژی خود را برای انتشار مقالات بیشتر صرف کنند.

وی ادامه داد: درحالی‌که در کشورهای پیشرفته ملاک امتیازدهی، شاخص‌هایی است که تعداد ارجاعات به مقالات هر فرد را در نظر می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر فردی 5 مقاله چاپ کرده و 10 بار توسط سایر نویسندگان سایت شده باشد، امتیازش از کسی که 20 مقاله چاپ کرده ولی 3 بار سایت شده بیشتر است. نتیجه چنین سیستمی این است که محققین را از رویکرد کمی در تحقیقات به سمت کیفی شدن و کاربردی شدن سوق می‌دهد.

کوکبی عنوان کرد: یک راهکار دیگر هم ایجاد ارتباط هرچه نزدیک‌تر بین صنایع و تولیدکنندگان مطرح کشور با دانشگاهیان است. به‌عنوان‌مثال اگر سایتی راه‌اندازی شود که در آن کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف داخلی، نیازهای تحقیقاتی خود را اعلام و اطلاع‌رسانی کنند، دانشجویان و محققین می‌توانند رویکردهای تحقیقی خود را با توجه به زمینه کاری و علایق خود در جهت رفع نیاز آن شرکت‌ها تنظیم کنند.

وی در پایان اضافه کرد: چنین سایتی باید یک پایگاه معتبر و جامع اطلاع‌رسانی باشد که لینک دسترسی آن در صفحه اصلی سایت تمام دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار گیرد.

ایده پردازی تنها ارائه یک فکر بکر نیست

برگزیده ایده سوم این مسابقه گفت: : استفاده از متابولیت‌های ثانویه خیارهای دریایی به عنوان مواد آنتی فولینگ دوستدار محیط زیست محور اصلی ایده حاضر را تشکیل می دهد.

مهرنوش دریا تصریح کرد: در واقع در ایده حاضر، موجودات دریایی (خیارهای دریایی) را مورد استفاده قرار می دهیم که به عنوان یک منبع مناسب و در دسترس (بصورت طبیعی و پرورشی) به حساب می آیند اما در کشورمان ایران مصرف خوراکی و انسانی ندارند.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان ادامه داد: در این ایده با استفاده از خیارهای دریایی برای تولید مواد آنتی فولینگ، اولا بازار فروشی برای این موجودات دریایی با ارزش اما بلااستفاده در سواحل مکران، به وجود می آوریم ثانیا به ترکیباتی دست می یابیم که توانایی استفاده در رنگ‌های دریایی به عنوان ماده اصلی آنتی فولینگ را دارند و از همه مهم‌تر اینکه ترکیبات مذکور دوستدار محیط زیست دریایی بوده و جایگزینی مناسب برای ترکیبات گران قیمت و خطرناک حاوی مس هستند.

وی در خصوص اجرایی کردن ایده خود تصریح کرد: مطمنا برای اجرایی کردن یک ایده مراحل مختلفی پیش رو ایده پرداز قرار دارد که این  ایده نیز خارج از این قاعده نبوده است.

دانشجوی مقطع دکتری شیلات افزود: در این راستا برای ایده حاضر تاکنون مراحل تعریف ایده و طراحی محصول، تدوین دانش فنی و آزمایشات و مرحله نمونه‌سازی انجام پذیرفته است و سایر مراحل در حال اجراست.

دریا در مورد مزایای ایده خود عنوان کرد: از لحاظ مزایا و بازار پسندی این ایده باید به این نکته اشاره کنم که مشکلاتی که بیوفولینگ برای انواع صنایع دریایی در سراسر جهان به وجود می آورد به خودی خود باعث ایجاد بازار بزرگ و پر رونقی برای محصولات پوششی می شود که با این پدیده نامطلوب زیستی تحت عنوان رنگ‌های ضد فولینگ مقابله می کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: اما مسئله بسیار مهم‌تر و حائز اهمیت این است که اکثریت قریب به اتفاق پوشش‌ها و رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی موجود در بازار دارای ترکیبات مس و یا بر پایه تری‌بوتیل‌تین هستند که هر دو این ترکیبات برای محیط‌زیست و آبزیان دریایی و در نهایت برای انسان‌هایی که از آن آبزیان استفاده می کنند بسیار مضر هستند و به همین دلیل در اکثر مناطق جهان استفاده از آن‌ها محدود و یا ممنوع شده است.

دریا خاطرنشان کرد: لذا یافتن و ارائه جایگزینی مناسب و برپایه زیستی که دوستار محیط زیست باشد امری بسیار ضروری است که باعث به وجود آمدن و ارائه ایده حاضر شد.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان در خصوص چالش‌های ایده‌پردازی اظهار کرد: شاید در نگاه اول ایده پردازی کار نسبتا آسانی به نظر برسد و فکر کنیم که می توان در خانه نشست و ایده های مختلفی ارائه کرد. اما حقیقت این است که ایده پردازی تنها ارائه یک فکر بکر نیست.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی مثل امکانات موجود، هزینه‌ها و میزان دسترسی به سایر نهادهای مرتبط، عملی شدن یک ایده را به چالش خواهند کشید.

دریا درباره نقش برگزاری ایده‌بازارها در توسعه فناوری‌های دریایی تصریح کرد: برگزاری ایده بازارها و مسابقات ایده‌پردازی مطمنا می تواند جهت ترغیب و تشویق افراد به ایده پردازی تاثیر به سزایی داشته باشند و درواقع شاید بیشتر از این جهت اهمیت دارند که راه را برای ایده پرداز هموارتر و مسیر را روشن تر می کنند و این اطمینان را به افراد می دهند که گوش‌هایی برای شنیدن و ذهن‌هایی برای تفکر به ایده آن‌ها آماده هستند.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان با تاکید بر ترغیب دانشجویان و اساتید از مقاله‌محوری به سمت ایده‌پردازی و تحقیقات کاربردی گفت: بایستی یک سری از تفکرات و زیرساخت ها تغییر کند؛ مثلا تشویقات و مزایای بیشتری برای کارآفرینی و تحقیقات کاربردی در نظر گرفته شود، مقدار بیشتری از بهای ارزشی و مادی که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف به مقالات می‌دهند به تحقیقات کاربردی و ارائه ایده و کارآفرینی داده شود تا به مرور مقاله‌محوری کم رنگ‌تر شده و افراد بیشتر به سمت ارائه تحقیقات کاربردی کشیده شوند.

دریا با بیان این که کشورمان ایران با داشتن پتانسیل عظیم دریای خزر، خلیج فارس و مکران می تواند در بحث انواع صنایع مرتبط با دریا از اکوتوریسم تا شیلات و آبزی پروری تبدیل به یک قطب صنایع دریایی شود، در پایان خاطرنشان کرد: اگر این پتانسیل را شناخته و به طور صحیح مورد استفاده قرار دهیم و نیز سرمایه‌گذاری، تحقیق و ورود هر دو بخش علمی و دانشگاهی و نیز بازاری و صنعتی به این عرصه می تواند راه را برای تحقق این هدف یعنی توسعه صنعت دریا  هموار سازد.

این مسابقه در دو مرحله برگزار شد که در مرحله نخست ایده پردازان ایده‌های خود را در قالب فایل پاورپوینت به مدت 3 دقیقه ارائه کردند و پس از داوری و انتخاب 9 ایده اولیه توسط داوران مرحله دوم  برگزار شد و ایده پردازان در این مرحله ایده‌های خود را به مدت 5 دقیقه به همراه پرسش و پاسخ ارائه کردند و نهایتا 3 ایده برتر از بین 9 ایده توسط داوران معرفی شد.


١٥:١٠ - 1397/04/09    /    شماره : ٣٥٤٧٦    /    تعداد نمایش : ٥٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir