خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو اخبار داخل منو برگه ای 
اخبار > ورود به صنعت دریا از طریق علوم دریایی دانش بنیان


  چاپ        ارسال به دوست

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مطرح شد؛

ورود به صنعت دریا از طریق علوم دریایی دانش بنیان

 

به ‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفتگویی کوتاه و مفید با دکتر پرویز باورصاد عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. 

 

در حوزه صنایع  و فناوری های دریایی پس از انقلاب چه پیشرفت و دستاوردهایی داشته ایم؟

هر آنچه که در زمينه آموزش عالي ايجاد شده است، بعد از انقلاب بوده است. اگر ما قبل از انقلاب 20 هزار تن ماهي ميگرفتيم همين دريا را داشتيم ولي الان 500 هزار تن ماهي مي گيريم. يعني بهره وري و عملکرد ما بهتر شده است و بايد به مراتب به يک ميليون و 500 هزار تن برسيم که اين کف دنيا است لذا ما پيشرفتهاي زيادي داشتيم. ما در بنادر نسبت به چهل سال قبل پيشرفت زيادي کردهايم. حدود 30 کيلومتر اسکله داريم. در اوايل انقلاب ناگهان 65 درصد بنادر ما از بين رفت و با فشار 35 درصد چقدر مقاومت و هزينه داديم تا توانستيم بندر شهيد رجايي، چابهار، بوشهر و... را ايجاد کنيم. ظرفيت کشتي راني کشور ما قبل از انقلاب 500 هزار تن بود اما در حال حاضر 5 ميليون تن کشتيراني داريم که در رتبه 15 دنيا هستيم.

بعد از انقلاب نفتکش وارد ايران شد و الان نفتکش مقام اول را در دنيا دارد. بزرگترين ناوگان دنيا از نظر ظرفيت متعلق به ايران است و ما بايد از نظر بهره وري، کاست و درآمد هم رشد کنيم. ما بزرگترين ناوگان نفت سياه و بزرگترين ذخاير گاز دنيا را  داريم. عسلويه يکي از بزرگترين نقاط سرمايه گذاري جهان است، اگر چه مشکلاتي از نظر مديريتي دارد ولي بايد در اين زمينه انسجام مديريتي و سازماندهي داشته باشيم و ببينيم در کجاي دنيا قرار داريم تا بتوانيم خود را بهبود دهيم. قبل از انقلاب عسلويه اصلا به شکلي که در حال حاضر است وجود نداشت، اما الان ديده مي شود که چه رشدي کرده است و در نهايت اين رشد مي-خواهد به  توليد، صادراتي و... منجر شود، ارز وارد کشور شود و يک رفاه و بهبود را ايجاد کند.

نقش مراکز تحقیقاتی و  شرکت های دانش بنیان در توسعه صنایع مرتبط با دریا چیست؟

معاونت علمی و فناوری رياست جمهوري مسئول است تا به دانشگاهها و مراکز پژوهشي کمک کند تا ما از طريق علوم دريايي دانش بنيان وارد دريا شويم و تکنولوژي دريايي را به دست آوريم. ما بايد از تکنولوژي منابع عظيم دريايي که بهره مند هستیم، استفاده کنيم. ما با گردشگري دريايي ميتوانيم بيکاري و اقتصاد شمال را متحول کنيم. در گذشته ما جز کشورهاي دريانورد بوديم اما امروزه بحث سياست دريايي مطرح مي شود. سياست دريايي آمريکا اين است که برنامه ريزي کردند تا کشورهاي ناوگان ما را بگيرند و دردسر ايجاد کنند. تا تجارت خارجه ما را مختل کنند. ما در حال حاضر در تحريم هستيم اما تحريم تاثير زيادي بر ما نميگذارد، چون ما ناوگان داريم اما در زمان مصدق ما شکست خورديم، چون ناوگان نفتکش يا باري نداشتيم. در هر منطقه اي که ما تجارت خارجي داريم بايد نگاه راهبردي به نيروي دريايي داشته باشيم که اين مکمل اقتصاد دريايي ما است، اقتصاد دريا دو پايه دارد اقتصاد درياي غير نظامي و اقتصاد درياي نظامي و اين دو با هم قدرت دريايي کشور را ايجاد مي کنند و ما بايد در اين زمينه کار کنيم. بيش از 50 درصد تجارت ما با شرق است. بايد سيستمي داشته باشيم تا منابع ما را حفظ کند. ما سابقه قوي در دنيا داشتهايم که همه آن صلح آميز بوده است اما شکستهاي زيادي نيز داشتيم. در واقع از زمان استعمار ميخواستند ما را از بين ببرند تا بر هند و آفريقا غلبه پيدا کنند. نيروي دريايي راهبردي بايد حفاظت تجارت ما و منابع دريايي ما را در جهان بر عهده بگيرد. تهديدها را به خوبي بشناسد و سرمايه گذاري کند.

 

بشر تنها چند درصد دريا را شناخته است اما هنوز درصد زيادي از آن ناشکفته است و کشف نشده است در صورتي که دهها برابر منابعي که در خشکي وجود دارد، در دريا موجود است اما علم و تکنولوژي لازمه استفاده از آن است. بايد اينها را بشناسيم تا به خوبي از درياي خود استفاده و از آن محافظت کنيم، نگهداري دريا در حال حاضر يک مسئله مهم است.

 

 


١٠:٥١ - 1397/11/18    /    شماره : ٤٢١٧٦    /    تعداد نمایش : ١٠٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir