خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو اخبار داخل منو برگه ای 
اخبار > شکوفایی صنعت فراساحل پس از انقلاب


  چاپ        ارسال به دوست

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مطرح شد؛

شکوفایی صنعت فراساحل پس از انقلاب

 

به ‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفتگویی کوتاه و مفید با مهندس مسعود رهبری از مدیران شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی  انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. 


 

سیر تحولات صنعت فراساحل در ایران چه بود؟ و چه پیشرفت هایی پس ار انقلاب داشته ایم؟

در زمان تأسيس شرکت تاسیسات دریایی دانش فني ساخت سکو در ايران نبود و واقعيت امر اين است که هيچگونه استاندارد و تجهيزات فني براي اين کار وجود نداشت. نهايتا کاري که انجام شد اين بود که بياييم يک پايه گذاري در صنعت فراساحل انجام بدهيم، به خاطر دارم که شرکت تاسيسات دريايي زماني که شروع به کار کرد حدود هفت يا هشت مهندس بالاي پانزده سال سابقه کار، حضور داشتند که قرار بود در اين زمينه تحقيق کنند. نکته جالب اينجاست که با وجود اين که تجربه و دانش اين کار در ايران نبود ولي عزم و اراده بود و به اضافه اينکه اين پروژه با دو  مهندس مشاوري که تا به حال اين کار را نکرده اند، شروع شد. براي اين کار نياز به يک سري نرمافزار تخصصي بود که بايد با آن محاسبات پيچيده و سختي را انجام مي دادند پس اولين قدم در اين راه خريد اين نرم افزارها بود . يک سري آقايان بودند که ميترسيدند و اعتماد نداشتند ولي  به هر زحمتي که بود  مهر تاييد انجام پروژه را گرفتيم و بلافاصله نقشه ها را براي سايت سکوسازي شرکت صدرا فرستاديم تا در بوشهر ساخته شود. البته در ساخت و نصب هم ما مشکلات زيادي داشتيم. چون اصلا تجربه چنين کارهايي نداشتيم. تمام اين فعاليت ها توسط شرکتهاي خارجي انجام ميگرفت که همه رفته بودند و هيچ چيز مکتوبي وجود نداشت.

زماني که ما خواستيم شروع به کار کنيم حتي يک برگه هم در آرشيو خودمان نداشتيم ولي ايشان همواره ايمان داشتند که ما بايد موفق شويم و جز اين راه چاره اي نداريم. يک دليل عمده چنين روحيهاي در گذشته و حوالي سال هاي بعد از جنگ اين بود که اين کار ها زماني شروع شده بود که هنوز خاطرات جنگ از ذهن ها پاک نشده بود و همه خود را يک خط مقدم مي ديدند و تمام تمرکزشان بر سر اين بود که کاري بکنند و آن تفکرات جهادي در همه وجود داشت.

براي من چون دوره اول کارم را با پروژه ابوذر شروع کردم، پروژه ابوذر هميشه براي من آموزشگاه بزرگي بوده است، به عبارتي يک پکيج کامل مهندسي دريا بود و خيلي از کارها مانند رنگ آميزي زير آب براي اولين بار در ابوذر انجام شد.

 

ما پس از انقلاب در حوزه فراساحل با چه چالش هایی درگیر بوده ایم؟ اکنون در چه جایگاهی قرار داریم و آینده را چگونه می بینید؟

صنعت فراساحل کلا صنعت گراني است. دليل گراني هم اين است که اولين اشتباه، آخرين اشتباه است و فرصت آزمون و خطا در پروژه ها نيست. کما اينکه خيلي از شرکتها بودند که از کار کردن در اين صنعت کنار رفتند. يا زيرمجموعه يک شرکت ديگر  شدند. چون از خسارات و اتفاق هاي احتمالي ترسيدند. نهايتا الان هم مشکل سر اين است که توسعه اين کار با شرايط کنوني کشور کند است. چون نميتواند بودجه لازمه را در اختيار بگيرد و دولت به دنبال سرمايه گذار است و اين الان چالشي شده است که آن هايي که به هوس پول زياد وارد اين صنعت شدند سرخورده شدند و توانايي عرضه توانايي هايشان هم در خارج از ايران ندارند.

آينده صنعت فراساحل را در انرژي هاي تجديد پذير و در زمينه مديريت دارايي ها و بهره برداري و نگه داري از تاسيسات است، به خصوص در صنعت نفت که تاسيساتش اکثرا نياز به بازسازي و نگه داري دارد. حتي من ديده ام که در خارج از ايران عده ايي رفتند در زمينه ساخت آب شيرين کن اقداماتي انجام دادند. يعني آب دريا را مي گيرند شيرين مي کنند براي استفاده به ساحل ميفرستند و به خاطر ساخت يک سري سولارپنل که انرژي مورد نياز را تامين کند و دفع ضايعات اين اقدام بايد اين کار در داخل خود دريا صورت بگيرد و در ساحل نمي شود.

يکي از تفاوتهايي که در صنعت فراساحل با بقيه صنايع وجود دارد اين است که هر فعاليتي در صنعت فراساحل نياز به يک گواهينامه يا تأييديه دارد. يعني چندين بار بايد تست هايي روي کار انجام شود. چون هزينه و سرمايه اين کار زياد است. من خوشحالم که تعداد زياد مهندس داشتيم که در اينجا مشغول به کار بودند و بعد از چند سال کار کردن در شرکت با حقوق هاي بسيار خوبي در خارج از کشور کار پيداد کردند. اين افتخار است براي ما چون در رزومه اش نامي از شرکت ما مي برد. ما در اين کارها چه در زمينه مهندسي و چه در زمينه اجرا به هر جهت تلاش خودمان را کرده بوده ايم که بتوانيم در بين رقبايمان حرف اول را بزنيم.

امروزه صنعت فراساحل در کشور ما از لحاظ ساخت و ايجاد سکوهاي مختلف دريايي در خليج فارس هيچگونه کمبودي ندارد. اما در آب هاي عميق تجربه نداريم که محل شکوفايي در اين زمينه، درياي خزر است. ما خوب کار نکرديم و بعضي از کارها هم وجود که الان در اين شرايط وارد شدن به آن صرفه اقتصادي ندارد.  ابتدا که پروژه هايي تحت عنوان پروژه هاي سي و پنج ماهه در توسعه پارس جنوبي کليد خورد عده اي مخالف داشتند که اين پروژه ها عملي نيست. ولي واقعيت اين است که اگر ما صبر کرده بوديم الان بيست و چندی از فازهاي پارس جنوبي که در بهره برداري است وجود نداشت و ما مي توانستيم در همان فاز 9 و 10 متوقف شويم ولي تصميم جسورانه اي گرفته شد. به هر جهت اگر اين اتفاقها نميافتاد، متوقف شده بوديم.

 

 


١١:١٩ - 1397/11/18    /    شماره : ٤٢١٨٢    /    تعداد نمایش : ٣٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir