خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو اخبار داخل منو برگه ای 
اخبار > استقرار صنایع سنگین در کنار دریا


  چاپ        ارسال به دوست

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مطرح شد؛

استقرار صنایع سنگین در کنار دریا

 

به ‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفتگویی کوتاه و مفید با دکتر محمد مدد رئیس اسبق سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. 

 

کشور ما بعد از انقلاب چه دستاوردهای ویژه ای در حوزه دریا داشته است؟

یک سری اتفاق ها افتاد که ما از آن خوشحالیم مثلا خیلی از دانشگاه ها رشته های دریایی نداشتند اما اکنون دارند. مثلا دانشگاه تهران، صنعتی شریف، پلی تکنیک و... اما من در کل گله دارم از اینکه ما فرهنگ دریایی نداریم و فرهنگمان خشکی است. برای تبدیل شدن به فرهنگ دریایی اموزش و پرورش باید از همان مدارس ابتدایی تا دانشگاه باید فرهنگ مردم را به سمت دریا گرایش دهد. بچه ها قایق بسازند، سفر دریایی بروند و با دریا آشتی کنند و از دریا نترسند یکی از دلایل به دوران استعمار برمی گردد که کشورهایی مثل انگلیس و پرتغال سوال را به توپ بستند و مردم را به سمت مرکز فراری دادند. ما باید صنایع سنگین را به سمت دریا ببریم، تمام صنایعی که اب نیاز دارد در نزدیکی دریا و حتی قطب جمعیتی به سمت دریا هدایت شود. هنوز در کتاب های اموزش و پرورش بحث دریا وجود ندارد هنوز در خوراک و سفره غذایی مردم ابزیان حضور کاملی ندارند. بنابراین ما هنوز خیلی جای کار داریم اگر میشد صنایع با گرایش دریایی به سمت دریا بیاید و اشتغال ایجاد کند باعث تجمع دریایی می شود و تجمع نیروی انسانی نیز باعث اشتغال و رونق اقتصادی می شود. حمل و نقل جزیره ای نیست و زمانی ارزش دارد که تار و پودش با هم لینک شود. توسعه نقطه ای نمی تواند راندمان داشته باشد بلکه شبکه حل و نقل باید به شکل اصولی و درست به هم وصل شود. اگر حمل و نقل ترکیبی بوجود نیاید ما فقط یک بخش را توسعه می دهیم و بخش های دیگر روی زمین می مانند.

 

مدتی است که بحث شرکت های دانش بنیان در کشور ما مطرح شده است. به نظرتان این شرکت ها در زمینه توسعه صنعت دریا چه نقشی می توانند داشنه باشند؟

در کل معتقدم شرکت های دانش بنیان مخصوصا در زمینه آی تی باید مساله هوشمندسازی بنادر را دنبال کنند. کار در بندر برای نیروی انسانی مشکلات خاص خود را دارد بنابراین در این مناطق هر چقدر نیروی انسانی کمتر باشد، صدمه و آسیب نیز کمتر خواهد شد و از طرف دیگر راندمان کار توسط تکنولوژی بیشتر نیز خواهد شد. این مهم به وسیله فعالیت شرکت های دانش بنیان امکان پذیر می شود. اگر یک پست اسکله هوشمند راه اندازی کنیم که به تدریج تمام اسکله ها را در بر گیرد باعث می شود در آینده هم کارها استانداردتر شود و هم سرعت عمل بالاتر برود از طرفی بنادر ما قابلیت رقابت با بنادر دنیا را نیز پیدا خواهند کرد.

 


١٢:٤٨ - 1397/11/18    /    شماره : ٤٢١٨٤    /    تعداد نمایش : ١٢٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir