خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو اخبار داخل منو برگه ای 
اخبار > تحولات و سیر پیشرفت بندرسازی پس از انقلاب


  چاپ        ارسال به دوست

چهل سال تجربه دریایی؛

تحولات و سیر پیشرفت بندرسازی پس از انقلاب

به ‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفتگویی کوتاه و مفید با مهندس  محمد سیف الهی معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی در دوره سازندگی پس از جنگ تحمیلی، انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.


سیر پیشرفت بنادر و سازه های ساحلی پس از انقلاب چگونه بوده و چه دستاوردهایی داشته ایم؟ 

در واقع تا يک دهه بعد از انقلاب، هيچ بندري در کشور توسط ايراني ها ساخته نشده بود. بنادر ما را آلماني ها، ايتاليايي ها، حتي يوگوسلاوي ها ميساختند. روماني ها مي آمدند بنادر کوچک ما را مي ساختند. ما دانش اينکه وارد دريا شويم را نداشتيم. بالاترين قدرتي که داشتيم اين بود که شمع کوبي درون رودخانه که نه عمقي دارد و نه موجي. چيزي به عنوان مهندس سازه دريايي در کشور وجود نداشت. رشته هاي مرتبط که نزديک بود، مثلا رشته مهندسي آب بود، که بيشتر در بحث سد سازي در سطوح پايين وجود داشت. مملکت ما از اين ناحيه داراي ضعف بزرگي بود. کسي را نداشتيم که موج را بفهمد ساحل را بفهمد، لايروبي را بفهمد و بتواند در اين رابطه طرحي بدهد. بنابراين ما کاملا وابسته بوديم. مشاوران هلندي بودند، ايتاليايي بودند، پيمانکارهاي از کشورهاي مختلف با قيمت هاي بسيار گران مي آمدند.

قبل از انقلاب بنادر کوچک رودخانه اي زيادي داشتيم و بنادر کوچک لب ساحل خيلي کم داشتيمبندر امام خميني و بندر شهيد رجايي و اين ها بنادري هستند که از قبل از انقلاب احداث آنها شروع شده بود و در حد اسکله باقي مانده بودند بدون اينکه محوطه سازي انجام شود و انبارهايي در آن لحاظ شده باشد. تلاش خيلي زيادي شد تا اين بنادر راه بيفتند. بعد از جنگ هم هر چه به شرکت هاي سازنده خارجي که سازنده اين انبارها بودند مراجعه ميکرديم يا نمي آمدند يا قيمت هاي بسيار بالايي مي گفتند. در بندر امام به دليل محيط آبرفتي مجبور بوديم در زير پايه هر انبار 6 تا شمع بیستو چند متري کوبيده شود که تجربه اش در کشور بسيار کم بود. همه اين ها انجام شد. تقريبا انبار با دهانه 60 متر در کشور نبود. 22 تا از اين انبارها بدون کمک شرکت هاي خارجي نصب شد و الان پس از گذشت سي سال مشکلي ندارند. کار بزرگي بود که جسارت ميخواست.

بنادر ساخته شدند و عميق ترين اسکله ها که در آن زمان لازم بود ايجاد شد. لايروبي شد. انبارهایشان تکميل و مسيرهاي دسترسي و جاده و راه آهني که به اين ها ختم  ميشد، نيز احداث شدند. تاثيرات اين فعاليتها را بعدا ما در کاهش هزينه هاي حمل و اعتماد شرکت هاي کشتيراني ديديم.

آینده صنایع دریایی به ویژه حوزه بنادر و سازه های دریایی را چگونه می بینید؟

آينده ما بستگي به تصميم گيري ها و حمايت ها و نياز ها دارد. بندر خودش بالفطره توليد کننده نيست و سرويس دهنده است. اقتصاد ما فعال باشد، بندر هم نياز بيشتري به آن خواهد داشت و توسعه بندر نيازمند وضعيت توسعه اقتصادي کشور خواهد بود. اين بحث کلي است. 

اگر رويکرد به اين سمت باشد که توسعه بنادر را در گرو صادرات و واردات و اقتصاد داخلي بذاريم، خيلي به آن اميدي نيست. اما بحث اينکه دهان کشور ما در مسير عبور کالاي حدود 500 ميليون نفر جمعيتي که در شمال کشور ما قرار گرفتند کشورهاي محصور در خشکي مثل افغانستان و آذربايجان که نيازمند ارتباط از طريق ما هستند. لذا با اين شرايط نياز به 3 برابر وضعيت بنادر الان داريم. لذا استفاده از اين ظرفيت ميتواند با بنادر آباد و سرزنده اي ممکن شود. اين موضوع از دهه 70 صحبت شده ولي کار نشده است. هنوز شعار مي دهيم. طرحي بود به نام طرح توسعه محور شرق، نيمه دهه 50 که بندر چابهار را با يک خط آهن به شمال خراسان و روسيه متصل مي کرد و به ترکمنستان فعلي مي رسيد. از آن زمان اين شعارها را داديم. راه اهن چابهار به سرخس از قبل انقلاب تا همين الان همچنان رديف بودجه دارد. بندر چابهار را با شعار ساختيم و شعارگونه توسعه داديم تازه  مي خواهيم راهآهن اش را بياريم تا زاهدان که کافي نيست. لذا همچنان چابهار استفاده مناسبي نخواهد داشت. سازمان بنادر هم هزينه هاي زيادي کرده است. بنابراين وقتي نتوانيم اين کريدور را اجرايي کنيم و واقعا سرمايه گذاري نکنيم نتيجه اش  مي شود ترانزيت از طريق حمل و نقل جاده اي و کاميون، نتيجه اش قاچاق و اتفاقات بسيار زشت است.

 


١٢:٠٢ - 1397/11/20    /    شماره : ٤٢١٩٤    /    تعداد نمایش : ٣٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir