خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو اخبار داخل منو برگه ای 
اخبار > توانمندی کشور در صنعت کشتی سازی


  چاپ        ارسال به دوست

چهل سال تجربه دریایی؛

توانمندی کشور در صنعت کشتی سازی

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با مهندس عبدالمجید به کفتگو نشسته ایم، که در ادامه خواهید خواند:

 

دستاورها و پیشرفت های صنعت ساخت دریایی پس از انقلاب چه بوده است؟

با توجه به  مرزهاي گسترده آبي، ايرانيها از ديرباز در صنعت کشتيسازي و دريانوردي تجربه داشته و پيشتاز بودهاند. البته موضوعي که بسيار حائز اهميت است منطقهي جغرافياي کشور ماست که ميتوان آن را از بهترين موقعيتهاي جغرافيايي براي کشتيسازي و به خصوص تعميرات دانست. چراکه ما در کوتاهترين مسير کشتيراني براي تمام دنيا چه از نظر شناورهاي کارگو و چه تانکر قرار داريم. همينطور با توجه به مرزهاي آبي گسترده ما ميتوانيم در امر شيلات، ماهيگيري و از همه مهمتر استخراج نفت نيز فعاليت داشته باشيم. من فکر ميکنم  شروع قوي و توجه مؤثر به حوزه دريا ميتوانست باعث پيشرفت قابلتوجه ساير صنايع پشتيبان باشد. متأسفانه سرمايهگذاريهاي که توسط شرکتهاي خارجي پيش از انقلاب انجامشده بود پساز انقلاب با خروج کشورهاي سرمايهگذار از کشور متوقف و به دليل نبود تکنولوژي لازم در آن زمان اين صنعت با عقبنشيني قابلتوجهي مواجه شد. پسازآن نيز با وقوع جنگ وقفه قابلتوجهي در امر سازندگي و پيشرفت صنايع به وجود آمد. علاوه بر اين عدم توجه به اهميت اين صنعت و دريا محور بودن ساير صنايع، در رکود اين صنعت بيتأثير نبوده است. زماني که دست به توسعه و شروع فعاليت در اين صنعت زديم نيز به علت بيتجربه بودن و تازهکار بودن نيروي انساني اعم از متخصصان و مديران اين پيشرفت و توسعه بسيار سير کند و آرامي داشت. البته از نظر بنده در 10 سال اخير صنعت کشتيسازي و فراساحل چه از نظر ساخت و چه از نظر تعميرات، تجربيات بسيار ارزشمندي کسب کرده است. لذا شايد بتوان گفت امروزه کشور ما بهجز در يکي دو مورد در ساخت کشتي کاملاً به خودکفايي رسيده است. همچنین لازم ميدانم اشارهاي داشته باشم به بحث پيشرفت بسيار چشمگير صنايع فراساحل که از نکات قوت اين صنعت محسوب ميشود ولي در بحث کشتيسازي توجه و سرمايهگذاري لازم انجام نشده لذا حتي نيرويهاي متخصص ما نيز در حال حاضر اکثراً در خارج از ايران و در شرکتهاي به نام کشتيسازي مشغول  فعاليت هستند.

من فکر ميکنم بزرگترين دست آورد ما در طي اين سالها اعتمادبهنفس و باور به توانمنديهاي داخلي بوده است. البته شايد بتوان بخش طراحي را در زمينه کشتي‌چسازي از اين قاعده مستثنا دانست. چراکه در اين بخش زيرساختها هنوز تقويت نشده و  سرمايهگذاري لازم صورت نگرفته است. 

 

نقش فناوری و شرکتهاي دانشبنيان را در توسعه صنایع دریایی چیست؟

دراينباره من فکر ميکنم ما زيرساختها راداريم و پتانسيل براي پيشرفت بهطور بالقوه در تمامي زمينههاي صنعتي وجود دارد و اگر صرفه اقتصادي وجود داشته باشد و بتوانيم زنجيرهي توليد پايدار داشته باشيم بدون شک شرکتهاي دانشبنيان ما ميتوانند نقش قابلتوجهي در پيشرفت و شکوفايي داشته باشند.


١٠:٠٨ - 1397/11/21    /    شماره : ٤٢٢١٦    /    تعداد نمایش : ١٢٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir